måndag 17 januari 2011

Slipa, lacka och polera fälgar

Hur man fixar iordning sina sommarfälgar

Här är en gör-det-själv guide till er som fått några riktigt risiga aluminum-fälgar till er bil, men ser potentialen i dom! Jag var själv väldigt osäker på hur jag skulle gå tillväga med mina, och i och med att många frågar så kan jag lika gärna lägga ut en guide, det är inget svårt och vem som helst som har lite tålamod klarar detta :)
Steg 1

Här ser ni ett exempel på mina gamla alu-fälgar. Jag tyckte dom såg alldeles hopplösa ut, det var ärgat över hela fälgbanan och har använts som vinterhjul under några år. Men det var bara att sätta igång, ingenting att förlora om det skulle misslyckas liksom. Så jag började faktiskt såhär;
  • Jag slipade hela fälgbanan med 80-papper! Det låter väldigt grovt, men det var det jag hade hemma. Sen hade saltet gjort sitt också så behövde komma ner till det "friska" aluminiumet
  • När hela fälgbanan var slipade på alla 4 hjul, och alla fula markeringar var borta så var jag klar för dagen. Syntes redan då en rejäl skillnad och dom började se riktigt feta ut! Kolla bild höger
  • Arbetstiden för detta var ca 5 timmar




Steg 2
Nu börjar tålamodet att testas ordentligt! Men bara att hålla ut! När ni ser resultatet av ert egna initiativ så kommer ni bli helt förbluffade av er själva!:)
   Aja tillbaka till beskrivningen. Och hur knäppt eller konstigt det än nu låter, så ska ni faktiskt palla ut bilen i framkant, så att hjulen är ca 15 cm över marken. Då är det lagom. Men var noga med lyftpunkterna, så ni inte trycker till golv eller balkar!
  • När bilen är upp-pallad, gå in i bilen, lägg i 3ans växel och starta med kopplingen nertryckt. Släpp upp kopplingen lite försiktigt, och gå ut ur bilen. I detta fall var ju bilen framhjulsdriven. Hjulen ska alltså snurra i luften på tomgång på 3ans växel. Se till att ha lagom med bensin i bilen också :)
  • Nu när hjulen snurrar ovanför marken, så skaffa någon komfortabelt att sitta på, detta tar några timmar nämligen...
  • Sen gjorde faktiskt jag så att jag torr-slipade genom att lägga en stadig hand med slip-papper på fälgbanan. Det blev som att svarva typ, fast med slip-papper. Använde 160 papper om jag inte minns helt fel. Slipa tills det blir jämnt och fint utan sliprepor.
  • Detta är viktigast av allt! Ni ska inte(!) föra handen fram och tillbaka över fälgbanan, då blir det sliprepor. Utan välj en linje och håll slip-pappret helt still på den punkten och tryck ner pappret med lagom tryck mot fälgen. Ska du flytta slip-pappret och slipa på resten av den oslipade ytan, så lyft pappret rakt upp och sätt ner pappret rakt ner över den yta du nu ska slipa. Dra inte slippappret mot dig när du byter slipyta, för då blir det sliprepor. Ni som inte fattar kommentera så förklarar jag vidare..
  • När ytan är jämnare och finare, byt upp dig till 250 papper och fortsätt torrslipa. Det finns säkert massa andra metoder men denna använde jag, med ruskigt bra resultat.
  • När du slipat färdigt med 250 papper ska ytan vara jämn från sliprepor, annars har du fuskat. Dessutom ska ytan nu börja glänsa lite smått... :)
  • Utför detta moment på alla fälgar. Givetsvis måste du släppa ner bilen och skifta hjul när du ska ge dig itu med nästa
Steg 3
Med viss risk för uttråkning med alla måsten och punkter ska jag nu visa en bild. Det är i detta steget som resultatet av ert slit börjar visa sig!
Ja detta börjar ju se riktigt trevligt ut :) Om ni fullföljer detta steget och gör detta ordentligt så ska nu era gamla, slitna fälgbanor istället skina och börja se ut såhär :)

För att uppnå detta resultat, gör föjande;
  • Skaffa 800 papper för det första, och även 1200 och 2000 papper. Nu ska vi gå in på det lite mer finstilta med slipningen :) Ta även fram en liten skål full med vatten, här ska det vattenslipas!
  • Palla upp bilen som tidigare, och kör bilen upplyft och på tomgång på 3an, som vanligt, eller hur?
  • Ta på dig några arbetshandskar som du inte är så rädd om. Dom ska helst vara nya...
  • Låt hjulen rulla på tomgång och doppa 800 pappret i vattnet, så det kommer rikligt med vatten med den. Börja slipa genom att hålla slip-pappret stilla mot fälgen. Det är superviktigt att det alltid är fullt med vatten på fälgbanan, för att resultet ska bli bra!
  • Doppa alltid pappret en gång för mycket, än en gång för lite. Det ska alltid flyta fullt med vatten på banan
  • När du känner dig nöjd och inte tycker pappret ger så mkt bättre, byt upp dig till finare papper och gör likadant. Men stressa inte, du kan aldrig slipa för lite. Ju mer tid du lägger ner på detta trökiga jobb desto finare och bättre blir resultatet i slutändan.
  • När du slipat klart på 2000 och känner dig nöjd börjar du se en riktigt fin fälgbana visa sig..! Kanske lite matt, men riktigt fin ändå :)
Steg 4
Och nu kommer det riktigt fina in. Skaffa några tuber eller en burk med Autosol. Även en poleringsmaskin om du kan få tag på detta
Det är nu det riktigt roliga börjar! Nu ska vi polera fram glansen i de iordninggjorda aluminium-banorna :) Här sker magin! I detta moment kommer du få fram fälgbanorna ordentligt :)
   Gör såhär!
  • Använd polertrassel, vilket som helst går bra.
  • Tryck ut en lagom mängd autosol på fälgbanan, och använd polertrasser för att smeta ut detta över hela fälgbanan. Låt bilen gå på tomgång och 3an i och börja polera! Man får ha tålamod, för detta moment kan egentligen aldrig bli för stort. Ju mer du polerar, detso jämnare och mer glänsande blir det!
  • Fyll hela tiden på med mer autosol, men dock inte för mkt. Det sprutar ju åt alla håll och kanten när hjulen roterar och du trycker på med trasslet.
  • När du hållt på en stund, smeta in hela banan på nytt med autosol. Ta nu fram poleringsmaskinen. Beroende på hur fälgbanan ser ut så kan du i vissa fall få skaffa en annan maskin eller en annan polertrissa så du kommer åt även längst in. I mitt fall använde jag vanlig trissa och vanlig polermaskin till bil.
  • Nu ska du med maskinens hjälp arbeta in autosolen i fälgbanan, det är ju ett slipmedel. Ställ in maskinen efter behov och börja polera! Med all förmodan kommer ekrarna äta upp en del av trissan, men det gör inget. Men försök spara så mkt på trissan som möjligt.
  • Kan vara lite lurigt att komma åt längst in, men med olika trissor så kommer man åt olika lätt. Trissan ska vara lagom mjuk, men inte hård.
  • Polera och fyll på med autosol med jämna mellanrum, du märker hur du ska polera efter en stund. Fortsätt sedan tills resultaten blir riktigt skinande och glänsande, då är poleringsarbetet fullbordat!:)
  • Tvätta av fälgen och njut av det färdiga resultatet!:) För min del? Kolla bilden! Jag blev kanon-nöjd iaf, minst sagt.. :)

Steg 5

Förhoppningsvis får ni som jag fick vid detta tillfälle, ett nyvunnet och stärkt självförtroende över att detta skulle bli någon alldeles extra och något riktigt grymt! För nu börjar det riktigt tråkiga och basics igen. Och ta till er största vän till detta kommande arbete - tålamod och riktigt go musik som dånar i hela garaget!
Och orsaken till att jag valde att polera fälgbanorna först, är att risken är stor att färgen på ekrarna skadas när du slipar, och inte allra minst polerar med maskin... Så nu ska du försiktigt maskera hela den polerade och fixade fälgbanan. Precis såhär som på bilden ovan.
Som ni ser återigen, så ser inte fälgen ut att vara mycket till världen. Ingrott gammal smuts, lacksläpp och allmänt sargade med massor av repor. Ingen skulle vilja glida omkring med dessa på stan en sen fredagskväll på sommaren? Inte jag iaf. Har hört kommentarer om att dessa fälgar var grisfula och att dom aldrig skulle köpa eller ta emot sådana.... Men jag skulle allt visa dom hur fel dom hade.
   Jag gjorde såhär;
  • Maskera noga så inte fälgbanan tar skada, det vore rätt tråkigt efter det tidigare slitet...
  • Bekväm som man är kan man alltid börja slipa på utsidan av ekrarna, och få det jämnt. Bort med all gammal färg! Fuskar du och låter gammalt vara kvar kommer det synas vart du missat att slipa, plus att grundfärgen och lacken kommer "resa sig". I värsta fall kan lacksläpp uppstå när allt är klart, och det är inget kul kan jag lova er. Så slarva inte!
  • När ni ger er på mellan ekrarna, rengör noga! Använd trasa, med en mejsel och lite t-röd för att få bort smutsen. Du gnuggar alltså bort smutsen med mejseln, fast på toppen av mejseln har du trasan som ett "skydd". Bild kommer.
  • För att komma mellan ekrar kan man i viss mån använda vanligt slippapper, eller linda slippapper runt mejseln och slipa. Använd 160-200 papper. Men eklast av allt är maskin, jag kommer inte riktigt ihåg vad den hette men finns på jula att köpa... Liten maskin, liknar en borrmaskin. Men de redskap du använder är typ slipstenar och slippapper som sitter på en liten tapp som du fäster i maskinen. Slipstenarna har olika form, koniska, runda, cylindriska med mera.. Det går åt några sådana så köp en extra uppsättning med slipstenar eller vad man ska kalla det :)
  • Slipa noga och se till att ytan blir helt jämn. Varje sliprepa eller ojämnhet kommer synas i slutändan, tänk på det! Grundfärg är inte alltid så tjockflytande som man vill nämligen.
  • När du slipat klart över hela fälgen och känner dig nöjd, så är det ytterst noggrann rengörning som gäller.. Ingen damm ska finnas kvar, eller annan typ av smuts. Då reser sig grundfärgen, du får slipa om och grunda om allt igen. Här finns inga genvägar nämligen. Färgen måste fästa verkligen, annars kommer ju färgen ramla av fälgarna till slut.
  • När allt är rengjort och klart för lackering, så blås rent hela ytan och den måste vara 100% fritt från smuts, papper, damm och sånt.
  • Maskera runt däcken, noga, noga. Här slarvade jag sist, och det fick jag betala för. Att lacka dammar något så fruktansvärt, och färgen lägger sig där den kommer åt. Som i mitt fall, på däcken, ack så jobbigt! Fäster rätt duktigt också så gick inte bort
  • Nu är det skaka burken några minuter med grundfärg (till fälg) och med en stadig hand och viss finess grunda fälgarna utan att det börjar rinna eller annat dumt. Vidare instruktioner finns på burken. Se till att ha god ventilation och minst 20+ för bästa resultat. Utan ventilation så blir man lagom yr, och däckar till slut. Jag var ytterst nära att svimma bland alla dessa ångor :P haha.
  • När det är grundat. Låt värmen vara på och låt det torka i minst 12 timmar. Lite beroende på grundfärg också men över lag brukar det räcka.
Steg 6

Nu är fälgarna klara för sista steget:) Och efter detta är klart kan man nästan gråta av gjädje, det blev ju så frukstansvärt jävla bra och lyckat! Man kan lätt klappa sig själv om axeln, gärna en halv dag. För man har precis lyckats med något som får folk att kolla på fälgarna av ren avund... Eller ja det tycker nog dom är grymt snygga iaf :) Något som de själva skulle kunna tänka sig att ha.

Sista steget nu då, håll ut - slutresultatet är nära...
  • Grundfärgen har nu torkat och vi får utgå från att ni inte slarvat så inte grundfärgen rest sig.
  • Matta ner ytan med 200 papper. Absolut inte mkt, utan bara matta ner.
  • Det damm som blir, använd en trasa med lite T-Röd på för att binda, och ta bort dammet.
  • Rengör noga, men dränk inte grundfärgen med T-Röd... Då kan det bli tokigt. Använd så lite som möjligt. Du ska bara binda dammet och se till att ytan är ren och fin.
  • Lacka med färg. Jag använde 2komponentsfärg, BBS-färg från färgkod som Mekonomen blandar till, riktigt grym färg gör dom. Ingen härdare i alltså. Vad ni själv väljer är upp til er. Men jag gjorde såhär.
  • Se till att varenda sida, och liten detalj av ekrarna blir lackerade... Det ska vara ett lagom lager med färg, det ska inte börja rinna!
  • När färgen är lagd, låt den ta sig och torka 3-5 minuter. Sen är det dags att spraya på klarlacken, denna kommer göra grym skillnad kan jag lova er...! Det kommer glänsa så in i helsikke, och även hålla bättre, och bli mer slagtålig yta.
  • Spraya ett lagom lager, detta får inte heller börja rinna. Glöm inte god ventilation också, för din egen skull!
  • Lacka de andra fälgarna på samma vis, låt värmen stå på och låt det torka i minst 20+.
  • Vänta helst 2 dagar innan du river maskeringen och tvättar fälgarna lite försiktigt.
  • Nu måste ni åka till en däckverkstad och få alla fälgar nybalanserade. Balansen ändras direkt när du slipar och lackar. 
  • Sätt fälgarna på bilen och njut! Du har alldeles precis sparat en förmögenhet. Men det är inte det. Utan känslan av att känna och säga till folk, det där har jag faktiskt gjort helt själv. Den stoltheten kan man faktiskt unna sig själv, för kan lova er att inte ens 1% av befolkningen hade orkat göra detta själv. Så känn er stolta över resultaten och erfarenheten, det är jag! Nu får ni avgöra själv :) Var det värt 100 timmars slit för dessa billiga fälgar som endast kostade mog 1500 kr??
  • Hoppas jag hjälpt någon på traven som läser detta!:D Bara att fråga om ni vill, min kunskap är öppen för alla:) Ha det gott och lycka till med era projekt!
Slänger med några bilder från Bugrun 2010 där bilen även ställdes ut :) Se och njut!


BUGRUN 2010

Strippen på Bugrun 2010!




Festen är slut och redo för hemfärd


100 Timmars slit...
4 Helveten
..och ett lyckande!

2 kommentarer:

  1. Intressant men varför har du inte uppdaterat bloggen på 4 år?

    SvaraRadera
  2. Tack för infon. Jag kommer definitivt köpa nya fälgar istället men de blev snygga i alla fall

    SvaraRadera